Follow Karya Ridhya Iman? Terima kasih

Wednesday 27 August 2014

Aku Memilih Setia - Bab 4 (2.0)

“Sayang! Abang dah balik!”
Suara Affan yang melaung kuat dari arah bawah menyedarkan Arianna dari menungannya yang panjang. Jauh dia membawa fikirannya mengingati kenangan bila dia hampir saja mendapat tamparan sulung Affan. Kenangan yang menyebabkan hubungannya dan Affan yang sedia dingin menjadi semakin beku. Sebeku salji yang luruh pada musim sejuk di puncak Alps.
Here you are. Patutlah abang cari kat dapur tak ada.” Tersembul wajah ceria Affan di muka pintu.
Arianna kaku di birai katil. Hanya sorotan matanya memerhati susuk tubuh Affan yang sedang mampir ke arahnya. Terkedu lidahnya dengan tingkah mesra Affan yang berubah tiga ratus enam puluh darjah itu. Tiba-tiba juga panggilan abang lancar meniti di bibir itu. Tersampuk hantu ke dalam perjalanan pulang dari pejabat tadi?
“Tak siap lagi ke kemas pakaian ni?” soal Affan lembut. Dia melabuhkan duduk di sebelah Arianna.
Bibir Arianna tetap membisu. Keramahan Affan bagaikan membunuh suaranya. Mana Affan yang selama ini begitu dingin dengannya? Lelaki di depannya ini seolah-olah bukan Affan yang dinikahinya tiga bulan yang lalu.
“Sayang nak abang tolong ke?” Affan bertanya lagi. Sengaja dia tak hiraukan pandangan pelik Arianna. Dia dah bertekad untuk memperbaiki hubungannya dan Arianna.
“Errr…tak apa,” balas Arianna akhirnya. Kepalanya menggeleng perlahan.
Dalam rasa gamam yang masih kuat menghurung perasaan, Arianna bangkit mengambil sebiji bagasi besar yang turut diheret dari biliknya tadi. Cadangnya dia mahu masukkan semua pakaiannya ke dalam bagasi itu. Cukuplah kalau bagasi itu menjadi almari pakaiannya buat sementara waktu.
“Sayang nak buat apa tu?” soal Affan sebaik Arianna membuka bagasi kelabu itu.
“Nak simpan baju-baju I,” beritahu Arianna.
“Kenapa masukkan semua pakaian dalam beg tu?” Tajam anak mata Affan memerhati tingkah Arianna yang sedang menyusun satu persatu pakaiannya ke dalam bagasi itu.
“I tak tahu nak letak semua ni dekat mana. Nanti kalau I sangkut sesuka hati you tak suka pula. So, I letak dalam beg je. Harap you tak kisah beg I ni menyemak dalam bilik you,” tempelak Arianna. Lincah tangannya mencapai sehelai baju kurung yang digantung pada penyangkut baju.
Affan menyembunyikan senyum. Dia tahu Arianna masih berjauh hati dengan sikap garangnya pada malam perkahwinan mereka. Sehingga ke hari ini isterinya itu masih tersangat dingin dengannya. Lama betul merajuk.
Sebenarnya bukan dia sengaja hendak berkira dengan Arianna. Dia tahu malam itu dia telah silap percaturan. Dek terlalu menurut rasa cemburu, dia hampir saja hilang pertimbangan. Cemburu yang hampir saja berjaya merobek ketenangannya.
Sepatutnya sebagai suami dia perlu lebih sabar. Sementelah dia menikahi seorang perempuan yang tak mencintainya. Sikapnya yang terburu-buru malam itu mudah saja mengundang kebencian Arianna. Seharusnya dia perlu perbetulkan kesilapannya sebelum hubungannya dan Arianna menjadi semakin pincang. 
Compartment kat sebelah kiri wardrobe tu kosong. Letak jelah baju sayang kat situ,” pelawa Affan.
Pergerakan tangan Arianna terhenti. Dia pandang Affan beberapa saat sebelum kembali meneruskan kerjanya.
“Err…tak payahlah. I rasa lebih baik simpan dalam beg ni je. Buat sementara je pun. Nanti mudah I nak angkut balik ke bilik tidur I.” Arianna menolak.
“Abang tak suka bilik tidur abang bersepah dengan bagasi ni. Rimas. Dalam bilik ni semua barang perlu berada di tempat yang sepatutnya. So, pakaian yang bersih sepatutnya disusun kemas dalam wardrobe. That’s my rule,” tutur Affan. Laju bibirnya mencipta alasan.
“Errr…bukan ke you tak suka kalau barang you diusik sesuka hati? Nanti bersepah pula wardrobe you yang kemas ni.” Arianna memulangkan paku buah keras.
Affan memang agak cerewet dengan kebersihan dan kekemasan bilik. Pantang kalau mana-mana ruang dalam bilik tidurnya bersepah. Hidup sebumbung dengan lelaki ini membuatkan dia sedikit sebanyak tahu dengan kepantangan lelaki ini. Nanti tak fasal-fasal dia disindir lagi.
I’ve learnt that the principle of a marriage is sharing. Perkahwinan itu satu perkongsian hidup antara lelaki dan perempuan. Jadi apalah sangat kalu abang kena berkongsi wardrobe dengan sayang. Malah abang sanggup kongsi segala-galanya yang abang ada dengan isteri abang ini including myself.” Bicara Affan lembut sambil mengenyitkan matanya.    
Arianna terkedu lagi. Banyak sungguh kata-kata Affan yang berjaya mendiamkan lidahnya hari ini. Malah mengganggu gugah ketenangannya.
Come, I’ll help you,” tambah Affan seraya bangkit. Dia mengambil beberapa helai blouse milik Arianna yang terdampar di atas katil, lalu menyangkut nya satu persatu di dalam almari.
“I boleh buat sendiri,” halang Arianna. Dia cuba mengambil blouse yang berada di tangan Affan.
Kekok benar dirasakannya dengan perubahan drastik Affan. Keramahan dalam layanan Affan buat dia rasa tidak selesa. Dia lebih suka Affan yang sebelum ini beku dan dingin. Dia lebih suka Affan yang tidak pernah ambil peduli dengan kehadirannya selama ini.
“Tak apa. Biar abang tolong. Cepat sikit siap. Lagipun nanti sayang nak kena masak lagi.” Affan berkeras hendak membantu.
Aksi tarik menarik blouse berlaku untuk beberapa saat yang kesudahannya menyaksikan Arianna yang terpaksa mengalah. Affan ukir senyum. Lincah tangannya menyusun segala pakaian Arianna ke dalam almari.
“Err…yang tu biar I yang buat,” tegah Arianna bila melihat Affan dengan selamba mula menyusun pakaian dalam miliknya ke dalam laci. Cepat-cepat dia merampas pakaian yang berada di tangan Affan itu. Wajahnya dah merah padam.
“Kenapa? Sayang malu?” Affan senyum simpul. Matanya sedikit nakal merenung Arianna. Dia suka melihat wajah Arianna yang sedang menahan malu itu. Comel.
“Errr…I tak biasa.” Arianna sedikit gugup. Belum pernah seumur hidupnya membenarkan lelaki melihat apatah lagi menyentuh barangan yang sangat peribadi bagi dirinya itu.
“Selepas ni kena biasa-biasakanlah,” balas Affan. Seluar kecil yang berada di tangan Arianna diambilnya semula sebelum dia menyambung kata.
“Macam abang cakap tadi. Suami isteri sepatutnya share everything. So, apalah sangat if you share this little ‘thing’ dengan abang kan?” Affan angkat sedikit seluar itu. Dia kembali menyambung kerjanya yang terhenti. Menyusun satu persatu pakaian kecil Arianna dengan teratur.
“Apa yang tak kena dengan you ni, Affan?” soal Arianna. Matanya memandang Affan penuh curiga.
“Maksud sayang?” Affan mengerutkan keningnya. Hampir bertaut kedua belah kening lebat itu.
“Kenapa tiba-tiba you layan I macam ni?” Arianna mendengus perlahan.
“Layan macam mana?” Soalan tetap berbalas soalan.
“Layanan yang macam sekarang inilah. Tak pernah-pernah you ringan tulang nak menolong I sebelum ini,” terang Arianna.
Selama ini apa saja perkara yang melibatkan dirinya, Affan tidak pernah ambil pusing. Urusan mengemas, membasuh, menjemur, melipat dan memasak semuanya dia sendiri yang selesaikan setiap hari.
“Kenapa? Salah ke?” pangkah Affan. Sengaja dia hendak menduga sang isteri yang jelas tampak resah di depannya.
“Tak salah. Cuma…” Arianna jadi bungkam. Dia kehilangan kata. Memang dia akui apa yang Affan lakukan itu tidak salah. Cuma dia rasa janggal bila tiba-tiba Affan melayannya dengan baik. Dia tak mahu harapkan apa-apa dari perkahwinan ini.  
“Salah ke kalau abang nak tolong isteri abang sendiri dalam urusan rumahtangga? Dekat luar sana berapa ramai suami yang malas tolong isteri. Sayang sepatutnya bersyukur dapat suami yang rajin macam abang ni.” Affan gelak nipis di hujung kata-katanya.
But your sudden change ni buat I rasa…pelik,” luah Arianna. Dia tak suka bila Affan seolah-olah mahu merapatkan jurang kemesraan antara mereka berdua.   
“Pelik?” Sebelah kening Affan terangkat.
“You sendiri tahu what we’re going through in our marriage. I lebih selesa kalau you layan I macam biasa. Macam you layan I sebelum ini. Let it just be that way. And please stop berabang-sayang dengan I,” pinta Arianna dingin. Tiba-tiba nak berabang dan bersayang dengan dia tak tentu fasal.
Affan senyum kelat. Cepat-cepat dia menepis rasa hati yang sedikit terkilan dengan permintaan Arianna. Dia menutup laci apabila selesai memasukkan semua pakaian kecil Arianna. Kemudian, dia bangkit menghampiri tubuh lampai si isteri.
What’s wrong with that call?” soal Affan. Lama anak matanya merenung Arianna.
“I tak selesa you panggil I macam tu.” Arianna membalas. Cepat-cepat dia melarikan pandangan ke arah lain. Renungan mata Affan cukup merimaskannya. Buat dia rasa seram sejuk saja. 
Affan menarik nafas panjang.
Look, sayang. Sekejap lagi papa, mama dan tok wan dah nak sampai. Kenalah kita biasakan diri panggil macam tu. Nanti depan mereka tak adalah kita tersasul.” Affan memberi alasan.
“Selama ini kita ber’I’ dan ber‘you’ depan dia orang tak ada masalah pun,” bantah Arianna tak puas hati. Spontan dia memuncungkan mulutnya sedikit.
Affan telan liur dengan reaksi Arianna yang nampak sedikit manja itu. Tajam anak matanya memanah pada bibir mungil yang sedikit basah itu. Namun cepat-cepat dia alihkan pandangannya ke arah lain. Tidak mahu terus terbuai dalam keasyikan. Dia berdeham beberapa kali.
“Tak salah kala kita ubah sesuatu untuk jadi lebih baik kan? Terutamanya kalau kebaikan itu untuk perkahwinan kita sendiri. Dah lebih tiga bulan kita kahwin, sayang. Sampai bila kita nak jadi orang asing dalam rumah tangga kita sendiri?” Bicara Affan sekali lagi membuatkan Arianna gamam. Tiba-tiba dia rasakan Affan cukup petah bermain dengan kata-kata.
“Sayang tak rasa penat ke bila terpaksa berpura-pura setiap kali di depan papa, mama, ibu, ayah dan tok wan?” Pertanyaan Affan mengundang keluhan di bibir Arianna.
“Awak tahu kita tak ada pilihan kan? Kita berdua terperangkap dalam perkahwinan yang tak pernah membahagiakan ini,” tukas Arianna.
Demi untuk membahagiakan kedua orang tuanya, dia bersetuju untuk terikat dengan ikatan pernikahan ini. Affan juga senasib dengannya. Terpaksa akur dengan pilihan keluarganya.
 “Bahagia itu kita boleh cari. Takdir dah menolak kita untuk hidup bersama sebagai suami isteri. Kenapa perlu menongkah arus sedangkan kita boleh hidup bahagia dengan takdir ini? Dah sampai masanya kita fikirkan masa depan perkahwinan kita ni, sayang.” Affan pandang Arianna dengan sepenuh harapan.
“Maksud you?” Dadanya mula berdegup laju. 
“Abang nak kita sama-sama bawa hubungan kita ini ke satu fasa yang baru. Buka hati itu untuk abang. Biar abang pimpin tangan sayang ini. Kita bersama-sama melangkah ke mana saja arah takdir bawa kita.” Affan bersuara perlahan seraya menundukkan sedikit wajahnya menghampiri Arianna. Tangan sejuk Arianna digenggam erat.
Bulat mata Arianna membalas pandangan Affan yang kelihatan begitu tenang di depannya. Genggaman hangat Affan memakukan bicaranya.
“Kita mulakan hidup sebagai suami isteri dalam erti kata yang sebenar,” bisik Affan rapat ke telinganya. Tangan Arianna dibawa rapat ke dada. Dia mahu Arianna dengar bisikan hatinya. Bisikan hatinya yang mahukan Arianna. Mampukah isteriya itu mengerti apa yang hatinya rasa?
“You..you merepek apa ni, Affan?” Suara Arianna bergetar gugup.
“Abang..no more you or Affan. Just abang.” Ibu jarinya menekap bibir merah Arianna. Diusap dua ulas bibir sensual itu.
“You...ingat sikit ni bulan puasa.” Arianna memalingkan wajah. Dia menarik tangannya yang berada di dalam genggaman Affan. Pegangan terlepas, namun tiba-tiba tangan kiri Affan memaut pinggangnya pula. Menariknya rapat ke dalam pelukan.
“Abang ingat, sayang. Kalau abang tak ingat, dah lama abang tarik sayang ke katil tu,” usik Affan. Semakin nakal dan berani. Dia merapatkan pelukan.
Arianna telan liur kelat. Kalau tak difikirkan yang jeritannya hanyalah sia-sia di dalam rumah besar ini, sudah lama dia menjerit sekuat hati untuk menyelamatkan diri.
“Lepaslah, Affan. I nak pergi masak ni.” Arianna bersuara rimas. Dia berusaha merungkaikan pelukan. Entah angin apa yang merasuk Affan sehingga berkelakuan pelik begitu.
“Abang takkan lepas selagi sayang tak tukar panggilan tu. Call me abang first,” ucap Affan separa mengugut.
“Nanti bila papa, mama dan tok wan sampai, I tukar lah,” dalih Arianna.
“Tak boleh. Abang nak dengar sekarang,” desak Affan.
Arianna mendengus. Melayan degil Affan, memang tidak akan ke mana. Hanya menambah rasa bengang di hati.
“I janji I akan tukar panggilan tu bila dia orang dah sampai nanti. Now, please lepaskan tangan you tu. I nak kena masak ni,” pujuk Arianna separuh merayu.
“Janji?”
“Janji.” Arianna angguk sekali sambil membuat isyarat pengakap.
“Okey. I take your word, sayang.” Affan melepaskan pegangannya. Jari telunjuknya mencuit hidung mancung Arianna.
Arianna menarik nafas lega. Buru-buru dia memanjangkan langkah ke arah pintu bilik. Bimbang kalau-kalau Affan sekali lagi bertindak di luar batas. Namun sempat juga dia berpaling ke belakang untuk menghadiahkan kerlingan yang cukup tajam buat Affan.
“Sayang!” Affan memanggil.
Langkah Arianna mati di muka pintu. Sebelah keningnya dijongket. Menunggu bicara Affan.
“Kita sama-sama cari bahagia dalam rumah tangga kita ya. Abang dah tak sabar nak bina keluarga dengan sayang. You, me and ana-anak,” pesan Affan. Dia membalas jelingan Arianna dengan kenyitan nakal.
 Cepat-cepat Arianna menutup pintu bilik. Dia sandarkan tubuhnya di belakang pintu. Ayat Affan yang terakhir itu menyesakkan dadanya. Habis meremang seluruh tubuhnya. Tanpa sedar, bibirnya melepaskan keluhan berat. Bagaimana dia bisa mencari bahagia sedangkan bahagianya tertinggal bersama orang lain?
Sebaik tubuh Arianna hilang di sebalik pintu, Affan merebahkan tubuhnya di atas katil. Dia menarik nafas dalam dan menghembus perlahan. Dia tahu bukan mudah untuk dia menawan hati Arianna. Nampaknya terpaksalah dia belajar cara-cara untuk memikat hati si isteri selepas ini.
“Amsyar!” Bibirnya melantun sebaris nama itu. Ustaz Amsyar, teman rapat yang dikenalinya ketika sama-sama belajar di United Kingdom dulu. Teman yang sarat dengan ilmu dan pendapat bernas.

Telefon bimbit di dalam poket dicapai. Nama Ustaz Amsyar dicari. Laju tangannya menekan butang dail. Dia perlu dapatkan sokongan dan bimbingan daripada teman baiknya itu. Dia mahu perkahwinannya dan Arianna berakhir dengan bahagia. Jadi dia perlu berusaha untuk meraih bahagia kerana dia yakin bahagia itu perlu dicari. Bukan untuk dinanti. Jauh sekali untuk dijual beli.
P/S Drop your comments. Though jarang balas tapi saya baca setiap komen tu. Hihihihi...

27 comments:

  1. Makin menarik......walau ada permasalahan

    ReplyDelete
  2. nice! update lgi kay jln cerita yg menarik bersama konflik

    ReplyDelete
  3. Hai saya bru kat sini.best bab ni saya suka.tak sabar nak tahun mcmmane la affan pikat isteria dia ye.harap bab 5 akan myusul dgn pantas.good luck

    ReplyDelete
  4. Asalam..
    makin menarik..
    tertunggu2 macamane affan memikat isterinya..

    ReplyDelete
  5. semuga affan...pandai mainkan peranan sebagai suami...yg bisa mencair kn hati beku aryanna...kalu kena gaya nyer pasti bahgia menjelma...tk mo lh affan mengalah...so terus kn misi yer fan...

    ReplyDelete
  6. shasa cehbilaine28 August 2014 at 07:15

    Ohhh Affan ♥_♥ hihi.. x sabar nak tunggu sambungan (-_^)

    ReplyDelete
  7. best tak sabar nak bace next n3

    ReplyDelete
  8. makin x sbr nk tggu next n3

    ReplyDelete
  9. Waaaaaa......... Mula2 crita pon dah best. Tapi masiih tertny2 affan ni hero ke atau luna jiwa? Ke luna jiwa xde kaitan lngsung? Msih xdpt nk teka

    ReplyDelete
    Replies
    1. jeng jeng jeng...mungkin ada kaitan...mungkin juga tidak.. hehehhe

      Delete
  10. looking good :) When will it go to print.. tak sabar nak baca the novel!

    ReplyDelete
    Replies
    1. printing tu lambat lagi. itupun kalau ada rezeki

      Delete
  11. Haaaa yang ni projek memikat isteri la nampak gayanya

    ReplyDelete
  12. pernah baca version 1,... but version 2 lagi best lah
    keep it up deh

    ReplyDelete
  13. Kisah yg mnarik...hrp grapannya bbeza dgn nvl2 khwn pksa yg lain.

    ReplyDelete

Tinggalkan jejak anda..