Follow Karya Ridhya Iman? Terima kasih

Thursday 9 May 2013

Temu Duga Cinta Bab 10


Tepat jam satu tengah hari, aku menapak keluar dari bangunan Gemilang Holdings. Mengambil kesempatan waktu rehat selama sejam itu untuk mengeluarkan duit di bank. Duit yang aku pinjam daripada mak. Baru sekejap tadi mak menghantar khidmat pesanan ringkas beritahu aku yang dia dah masukkan duit ke dalam akaun simpanan aku. Sejak dua menjak ni mak semakin mengagumkan aku. Bukan hanya bahasa Inggeris mak yang makin bagus tapi kemahiran teknologi mak juga meningkat sama.

Dalam sisa tenaga yang berbaki, langkah kaki ku atur lemah. Kalau boleh diukur bateri tubuh ku ini rasanya dah berkelip-kelip merah. Tangan ku mula menggigil dan pandangan ku berbalam-balam. Mana taknya, dari semalam lagi usus perut aku kosong tanpa menyimpan sikit pun makanan. Sisa bahan kumuh pun dah tak ada agaknya. Jadi apa lagi yang berbaki dalam tubuh aku ini sebagai bahan api untuk membakar tenaga.

Ajakan Suraya untuk makan tengah hari bersama-sama terpaksa aku tolak dengan baik. Nak makan tengah hari macam mana kalau duit tunai yang ada dalam tangan aku ini nilainya negatif. 

Tangga bangunan CIMB yang terletak cuma lima blok dari Gemilang Holdings ku daki perlahan. Sampai saja di mesin ATM, aku beratur di belakang seorang pakcik yang berusia dalam lingkungan 50-an. Mujurlah tak ramai orang yang nak keluarkan duit waktu itu.

Bila tiba giliran aku, kad bank dari dompet aku keluarkan. Lalu kad itu ku masukkan ke dalam mesin ATM. Aku tekan butang untuk memasukkan nombor pin yang dah tersemat dalam kepala otak ini. Kemudian jari telunjuk ku sentuh pada skrin untuk melihat baki dalam akaun simpanan ku sebelum mengeluarkan duit.

RM 1119.90.

Mata ku bulat sebaik melihat empat digit angka yang tertera di dada skrin. Aku gosok berkali-kali mata ku. Manalah tahu sebab lapar penglihatan aku dah jadi tak betul. Tapi memang tak salah angka yang aku nampak ni. Mulut ku sedikit terlopong. Rasanya kalau ada lalat saat itu, mahunya ia berbahagia terbang masuk ke dalam mulut aku.

Aku menggaru kepala dalam kehairanan. Kenapa jumlah wang dalam akaun simpanan aku ini tiba-tiba jadi banyak? Macam mana duit sebanyak seribu ringgit ini boleh tersesat mendarat ke dalam akaun aku ini? 

Adakah aku tersilap masuk ke akaun orang lain? Tapi mana mungkin sebab kad bank yang aku jolok ke mesin adalah sah milik aku. Takkan mak yang masukkan duit sebanyak ni? Aku cuma minta mak masukkan seratus ringgit ke dalam akaun. Takkan mak tersalah kira duit. Lagipun mak tak mungkin mempunyai wang sebanyak ini. Entah-entah pekerja bank yang tersilap masukkan angka? Atau mungkin ada orang yang tersilap masukkan duit ke dalam akaun aku? Pelbagai persoalan yang bermain di benak aku. Musykil..musykil…

“Tak boleh jadi ni.” Aku menggumam pada diri sendiri. Angka yang tertera itu ku tenung lagi.

“Cik, ada masalah ke?” Tiba-tiba aku ditegur pegawai bank yang bertugas di situ. Agaknya dia perasan dan pelik bila aku terkaku lama di depan mesin.

Aku kalih wajah sebentar ke arah pegawai lelaki yang kemas bertali leher itu.

“Err..memang ada.” Akui ku sambil mengangguk.

“Saya pelik kenapa duit dalam akaun saya ni banyak sangat?” Sambung ku melontarkan pertanyaan.

“Maksud cik?” Soal pegawai yang memakai tag nama Zulkifli. Senyuman mesra terukir di bibirnya biarpun dahinya sedikit berkerut.

“Saya tak tahu macam mana akaun saya boleh ada duit sebanyak ni. Sepatutnya baki dalam akaun saya cuma seratus sembilan belas ringgit sembilan puluh sen sahaja selepas mak saya masukkan duit seratus ringgit tadi. Seribu ringgit ni datang dari mana pula?” Terang ku panjang lebar. Jari telunjuk ku halakan pada skrin ATM.

“Mungkin agaknya emak Cik terlebih masukkan duit.” Pegawai itu menelah.

“Tak mungkin. Mak saya..”

“Dik tak sudah lagi ke? Queue dah panjang ni.” Kata-kata aku mati bila ditegur seorang perempuan yang sedang beratur di belakang ku.

 “Err..maaf…maaf” Ucap ku. Sekelip mata barisan yang sedang beratur untuk menggunakan mesin ATM menjadi panjang. Tanpa sedar aku telah menyebabkan urusan orang lain tergendala. Atau sebenarnya rakyat Malaysia memang tidak punya kesabaran yang tinggi?

“Macam ni, Cik. Apa kata Cik ikut saya ke kaunter. Kita jumpa dengan pengurus bank.” Cadang pegawai bank itu.

“Okay.. Tapi sebelum tu saya nak keluar duit dulu.” Beritahu ku seraya menekan skrin sesentuh untuk mengeluarkan duit sebanyak seratus ringgit yang telah dimasukkan oleh mak. Lebih baiklah aku keluarkan duit dulu. Nanti silap-silap kena beratur panjang pula. Sudahlah waktu rehat aku ini pendek.

Usai mengeluarkan duit, aku mengikut pegawai bank itu ke kaunter khidmat pelanggan. Dia membawa aku berjumpa dengan Puan Normala yang merupakan pengurus bank di situ.

“Sebenarnya kami tak boleh buat apa-apa dengan jumlah wang yang ada dalam akaun simpanan cik ini. Selagi kami tidak menerima sebarang laporan tentang kesilapan memasukkan duit ke akaun simpanan Cik, kami tak boleh ambil apa-apa tindakan.” Itulah yang dikomen Puan Normala sebaik aku habis menyuarakan keraguan kepadanya.

“Cik pasti ke tak ada sesiapa yang cik kenal yang telah masukkan duit ni?” Sambung Puan Normala menyoal ku.

“Tak ada. Saya cuma ada minta mak saya masukkan duit seratus ringgit. Kalau nak kata duit gaji, saya baru je mula kerja hari ni. Takkan lah tempat kerja saya tu baik hati sangat nak bagi advance dulu.” Balas ku dengan gelengan. Aku membetulkan duduk.

“Pernah ke berlaku macam ni sebelum ni?” Pertanyaan Puan Normala aku balas dengan gelengan.

“Tak pernah pula. Takkan puan tak boleh trace siapa yang masukkan duit seribu ringgit ini ke akaun saya?” Aku menyoal.

“Mengikut rekod transaksi, sebanyak seribu ringgit telah didebitkan ke akaun cik dengan menggunakan cash deposit pada pukul 10.18 pagi tadi. Jadi, kami tak dapat trace siapa yang telah memasukkan duit tersebut.” Terang Puan Normala. Sekeping kertas yang tertera rekod transaksi akaun simpanan diunjukkan kepada aku.

“Takkan tak ada cara, puan? Saya nak buat apa dengan duit yang bukan milik saya ni. Haram kalau saya guna duit yang saya tak tahu datang dari mana ni.” Keluh ku.

Wang sebanyak seribu ringgit itu cukup besar nilainya untuk aku yang memang tengah sengkek ni. Alangkah indahnya kalau duit itu memang milik aku. Banyak masalah aku dapat selesaikan terutamanya hutang PTPTN aku yang dah banyak tertunggak tu. Tapi malangnya duit itu bukan aku yang punya.

“Saya pun tak ada jawapan untuk soalan cik. Sebenarnya kami jarang terima inquiry daripada pelanggan tentang keraguan pertambahan duit dalam akaun. Kalau inquiry berkenaan kehilangan duit dalam akaun tu banyaklah.” Beritahu Puan Normala dengan senyuman nipis. Dia terdiam beberapa saat sebelum kembali menyambung kata.

“Macam ni lah, kami akan buat further investigation. Katalah berlaku kesilapan transaksi, nilai wang yang dimasukkan itu akan ditolak secara automatik dari akaun cik.”

Aku mengangguk perlahan. “Baiklah. Kalau macam tu saya tunggu feedback dari pihak bank.”

“Ada apa-apa lagi yang saya boleh bantu?” Soal Puan Normala dengan berhemah.

“Tak ada apa. Terima kasih, puan.” Ucap ku sebelum bangkit untuk beredar dari situ.

Aku mengerling jam di pergelangan tangan. Masih berbaki dua puluh minit sebelum waktu rehat tamat. Perut yang berkeriuk ku gosok perlahan. Aku mengayun langkah sambil melilau pandangan mengintai kalau-kalau ada sesuatu yang boleh aku beli untuk melapik perut yang kosong ini. 

Kaki ku berhenti di depan Restoran Cahaya Warisan. Agak-agak sempat tak kalau aku singgah mengisi perut yang tengah kelaparan tahap kebulur ni? Soal ku bermonolog di dalam hati.

Semerbak bau pelbagai lauk pauk makanan tengah hari yang menusuk hidung membuatkan air liur ku kecur. Tanpa berfikir panjang aku mengatur langkah masuk ke dalam restoran dan menuju ke ruang bufet.

“Sedapnya..” Aku menggumam perlahan.

Rembesan enzim liur semakin membanjiri ruang mulut. Rambang mata dengan pelbagai aneka pilihan lauk masakan kampung yang dihidangkan secara bufet itu. Cukup menggoda nafsu makan ku. Rasa macam dah bertahun-tahun tak makan nasi. Haruslah aku rasa macam tu kalau hari-hari yang aku telan cuma Maggie dan kadang-kadang kerak biskut kering yang berbaki.

Usai memilih nasi dan lauk-pauk idaman, aku mengambil tempat di suatu sudut di tepi dinding yang agak terperosok. Dengan harapan dapatlah aku menghayati nikmat kesedapan nasi campur dengan semaksimum yang mungkin. Sepinggan penuh nasi dan segelas air batu kosong ku letakkan di atas meja sebelum aku melabuhkan duduk.

Doa makan ku baca dan dengan lafaz bismillah, tangan kanan ku mula menggaul nasi bersama lauk lemak nangka. Namun belum sempat satu suap nasi dibawa masuk ke dalam mulut, pergerakan ku terhenti bila ada sepinggan nasi lain diletakkan di depan aku. Aku mendongakkan wajah bila Uzair dengan selamba duduk di depan aku.

“Eh, awak buat apa kat sini?” Soal ku spontan. Okay. Aku tahu aku dah lontarkan soalan yang kurang cerdik. Soalan yang hanya memberi ruang kepada lelaki sarkastik ini untuk mengebom aku. Bersiap sedia sajalah telinga.

“Basuh kain.” Jawab Uzair pendek. Haa..kan aku dah kata. Jawapan sinis yang dia beri.

Aku mengetap bibir. Pandangan aku masih pada Uzair yang selamba menyuapkan nasi ke dalam mulutnya. Memang dasar kurang perasaan.

“Awak ekori saya ke?” Tuduh ku. Asal mana-mana saja aku pergi mesti ada dia. Dari pagi sampai ke tengah hari asyik bertembung saja dengan mamat ni. Mahunya aku tak berprasangka. Agaknya dia tak habis siasat aku lagi kot. Tapi orang tua-tua kata kalau acap kali bertembung jodoh kuat. Erk!

Uzair memanggungkan kepala. Kunyahannya terhenti.

“Sebelum saya jawab soalan awak, saya nak tanya awak dulu.” Ujarnya  membalas pandangan ku.

“Awak miss Universe ke?”

“Apa jenis soalan merepek yang awak tanya ni? Awak sengaja nak kenakan saya ke?” Soal ku membalas.

“Jawab dulu. Nanti awak akan tahu kenapa saya tanya. Pernah jadi ratu cantik ke sebelum ni?” Desak Uzair.

Aku menggeleng menafikan.

“Awak anak Dato’ ke?”

Aku menggeleng lagi untuk menidakkan. Kalau aku ini anak Dato’ tak adalah aku susah macam ni. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

“Awak  popular ke? Pernah masuk rancangan realiti TV ke?”

Aku gelengkan kepala lagi. Dalam hati sungguh aku tak faham dengan setiap soalan yang diajukan Uzair.

“Kebiasaannya ada tiga tarikan kenapa seorang lelaki mengekori perempuan. Pertama mungkin kerana terpikat dengan kecantikan perempuan tu. Kedua, mungkin juga sebab kekayaan perempuan tu. Lelaki mana yang tak nak berdamping dengan perempuan kaya dan berpengaruh. Kalau terkena umpan, hidup goyang kaki sampai mati. Dan yang ketiga sebab populariti. Semua ciri-ciri ni ada ke pada awak? Tak ada kan? So, kalau saya ekori awak apa yang saya dapat?” Tutur Uzair pedas untuk menjawab tuduhan ku. Dia merenung ku sinis sebelum meneruskan suapan.

Okay. Sekarang aku rasa Uzair ini berlagak tahap gaban. Sikit punya panjang hipotesis yang dia keluarkan hanya untuk beritahu yang aku ini sebenarnya tak cantik, miskin dan tak popular. Berasap sungguh telinga aku dengan jawapan materialistik lelaki sarkastik ni. Lantas senyum plastik aku hadiahkan.

“Encik Uzair, pernah dengar tak pepatah ni? Beauty is in the eye of the beholder. Maknanya kalaupun saya ni tak cantik di mata awak pun saya peduli apa. Cukuplah saya cantik pada pandangan bakal suami saya.” Tingkah ku bersama hujah.

Tak fasal-fasal aku keluarkan falsafah Inggeris. Satu-satunya peribahasa indah yang sering diungkapkan arwah ayah aku untuk meredakan tangisan ku bila setiap kali aku mengadu padanya tentang kawan-kawan di sekolah yang sering kali mengejek aku bunga tompok. Sebabnya dulu betis dan tangan aku ini penuh dengan tompokan kudis dan parut kerana kulit aku yang agak sensitif dengan gigitan nyamuk.

Aku mengetap gigi kuat bila aku lihat Uzair bagaikan endah tak endah dengan kata-kata aku. Dia terus dengan aktivitinya menyuap, mengunyah dan menelan nasi. Geram sungguh!

“Yang kedua, hidup miskin tapi bermaruah lebih baik daripada kaya dalam kehinaan. Tak ada maknanya kalau titik peluh tu diraih dengan menumpang tuah orang lain..” Bicara ku menyambung kata dalam nada suara yang sedikit meninggi. Habis semua ayat kaunselor aku keluarkan. Tetapi lelaki itu hanya tunduk bisu. Begitu khusyuk mengadap makanan macam setahun tak makan.

Aku menarik nafas dalam sebelum meneruskan hujah perbahasan aku yang seterusnya. Gaya pun dah macam peserta perbahasan sekolah menengah dah ni. Tak sia-sia aku masuk pertandingan bahas dulu.

“Dan yang ketiga, saya nak tanya awak satu soalan. Penting ke populariti di mata manusia? Boleh kaut pahala ke? Boleh bawa sampai ke syurga?” Aku menyoal Uzair bertalu-talu.

Uzair mengangkat wajah memandang ku. Beberapa saat aku menunggu jawapan dari mulutnya. Nak juga aku tahu apa jawapan Uzair. Tapi hampa. Dia bagaikan terkedu. Tiada langsung walau sepatah kata sinis yang meluncur keluar dari bibir merahnya. Hanya matanya yang memandang ku tidak berkelip.

“Cantik, kaya atau popular semua itu tak kekal lama kat atas dunia ni. Seorang perempuan yang tinggi nilainya bila dia cantik tingkah lakunya, kaya budi bahasanya dan popular di hati ibu bapanya.” Tambah ku sedikit puitis.

Pandangan Uzair tetap pada wajah ku. Gaya dia macam sedang terpegun habis dengan bicara aku. Rasakan. Jangan dicabar kredibiliti pembahas terbaik Sekolah Menengah Sains Machang ni.

“Cantiklah sangat tingkah laku tu bila tengah menghadap makanan tersembur-sembur berceramah. Cuba awak tengok meja ni, dah beberapa titik DNA awak yang melekat. Patah selera saya..” Perli Uzair. Sudu dan garpu di tangannya diletakkan di atas meja.

Aku terkedu nak membalas. Mata ku tala memerhati permukaan meja.

“Mana ada! Awak ni memang sengaja nak naikkan darah saya!” Bantah ku dengan nada suara yang keras. Jari telunjuk ku naik ke mukanya.

“Kaya sangatlah tu budi bahasa awak. Bercakap tinggi suara dengan jari telunjuk macam tu.” Pangkah Uzair menyindir ku. Pang! Terasa macam ada satu tangan yang menampar pipi aku kuat. Aku terkesima.

Uzair bangkit. Pinggannya yang sudah licin tanpa sebiji nasi pun ditolak ke tepi. Patah selera konon!

“Okay. Saya nak balik ofis. Makanan saya ni awak bayarkan. Tolak hutang.” Sempat dia menghadiahkan aku senyuman sinisnya sebelum beredar keluar dari restoran. Meninggalkan aku yang tercengang-cengang seorang diri.

“Eiii…geramnya aku!!!” Jerit ku di dalam hati. Kalau tak ingat aku ni di tempat awam, mahu saja aku jerit kuat-kuat untuk melepaskan rasa terbuku di dalam hati. Kalau berterusan macam ni boleh terkena tekanan perasaan.

P/S: Maaf untuk yang menunggu lama entry baru TDC. Harap terhibur dengan Bab 10 dan tinggalkan komen. Komen anda vitamin buat saya!

29 comments:

  1. Mmg cantiklah padanan suara dan perbahasan dua insan yg sama ego dan sama sarkastik ni.. Kalau di hantukkan kepala keduanya, pasti terus jatuh cinta.... He..he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok..nnt kita hantukkan kepala diorg ni. Tengok terngadah ke tidak..hehehe

      Delete
  2. betul bendul sungguh si ain ni.. tapi uzair ni memang poyolah sbb kenekan ain balik.. haha.. teruskan menulis utk bab 11.. makin lama makin best cerita ni.. good job ridya!

    ReplyDelete
  3. pendek sgt. abg uzair nie sinis lah. hahahaha. dpt duit 1k tue. abg uzair yg bagi nie. teruskan. pastikan yg tbaik. saya menunggu, :)

    ReplyDelete
  4. Kelakar la si uzair dengan si ain ni. Baca sampai gelak terbahak2. Nasib baik baca mlm2, kalau siang2 dikata dek orang tak berapa nak waras. tq cik Ridhya.. suka sangat dgn watak dua org ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila control gelak. Nnt lalat masuk. Hehehe..

      Delete
  5. RM here... nak comment tp nnt la.. hahaha..

    ReplyDelete
  6. uzair o uzair awat buat ain mcm tu. kesian dia..tq ridya.. bessssttttt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome..mr sarcastic in the house!!! Heeheheh

      Delete
  7. Best tul watak uzair dan ain...dua2 degil and klu keluar ayat menyindir..power tul...hehehe..cepat2 ler bab 11 ya cik ridhya ..x sabar

    ReplyDelete
  8. best sgttttt...n cpt2 post n3 yer hehehe

    ReplyDelete
  9. Best.... #^_^
    Siapa pula yg bermurah hati masuk kan duit banyak2 dalam akaun si Ain ni?

    ReplyDelete
  10. best sggt criter nie... uzair N ain make a good couple..
    tapi n3 nie pendek sgtttt...
    cepat2 up kan n3 yer....

    ReplyDelete
  11. sapa yg msukn duit 2... wahhh utung lah... tp klo sy pn msti xbrni nk usik...

    ReplyDelete
  12. wah... suka la cite ni... best sgt... asyik tersengih jer baca cite bila nak cetak ni?

    ReplyDelete
  13. haha. penat je ain tu berhujah pnjng2. baik ler mkn je..haha papepon best :)

    ReplyDelete
  14. Memang best cite ni. Sy sentiasa follow walaupun kekdg x sempat nk komen sbb cite ni mmg lain dr yg lain.. teruskan berkarya Ridhya!

    ReplyDelete
  15. Klau patah selera yg duduk mkn sesama dgn Ain tu dah knapa?.....
    best gilacter nie :) bila nk publish nie.... hahah hari buku nie kluar hari tu jgak saya beli :D
    -Syira Azmi-

    ReplyDelete
  16. mcm anjing dgn kucing... pantang jumpa nak gaduh ajer kejer nyer si ain dgn uzair ni... eerrmmm agak2 saper yg bank in kan duit rm 1k dlm acc ain tu????

    ReplyDelete
  17. okey..emo kut bc..hahaha...

    ReplyDelete
  18. nape ain ngan uzair mcm xsuke 1 ngan lain je

    ReplyDelete
  19. hahaha...comel sungguh diorng berbahas..... sapa agak2 yg masukkan 1K dlm acc ain tu ya...mcm uzair je..dia kan tau ain takde duit... hmm.

    ReplyDelete

Tinggalkan jejak anda..