Follow Karya Ridhya Iman? Terima kasih

Thursday, 16 February 2012

Titian Cinta: Bab 25

Jam di dinding sudah melewati tengah malam. Sepasang mata Umayr Harris masih segar melayan lencongan fikiran. Kedinginan malam membuai-buai rentak cinta di jiwa. Malam yang digamit sepi menderu rasa rindu di hati. Cinta dan rindu yang bercantum menjadi satu. Sesak nafasnya menahan gelora perasaan.
Seraut wajah polos Rahadatul ‘Aisy yang sedang nyenyak disapa mimpi ditenung penuh asyik. Bibir Umayr Harris menguntum senyum bahagia. Dalam keasyikan, tangan kasarnya mengusap-usap lembut pipi mulus si isteri. Jari jemarinya dibawa menjelajahi di segenap roman muka dan akhirnya terhenti pada dua ulas bibir merah bak delima milik Rahadatul ‘Aisy. Cukup seksi dan indah pada kaca mata lelakinya, menjentik nalurinya sebagai seorang suami.
Tidak semena-mena kekhilafan lalu menjengah ruang ingatan. Senyuman Umayr Harris mati dan serentak khayalan indahnya hilang berlalu pergi. Terimbau-imbau di layar matanya peristiwa pahit yang mengundang rasa bersalah yang tidak bertepi.
“Maafkan abang, sayang” kata maaf meniti di pinggir bibirnya. Walaupun berulang kali pengucapan itu dilafazkan seakan tidak mampu membuang rasa bersalah yang bersarang di hati. Bibir Rahadatul ‘Aisy dikucup lembut penuh dengan rasa kasih yang menggunung. Seakan ingin merawat kelukaan yang pernah singgah di situ. Bibir merekah yang pernah luka berdarah dek baran nya yang gagal dikawal.
Pandangannya jatuh pula pada sekujur tubuh Rahadatul ‘Aisy yang berselimut separas pinggan. Lama renungannya terkaku pada perut kempis isterinya yang pernah terisi dengan satu nyawa. Penyesalan bertubi-tubi menyerang hati dan perasaannya. Penyesalan yang tidak mungkin dapat ditebus dan ditukar ganti walaupun dengan seribu maaf yang diberi.
Ego lelakinya kalah apabila setitik mutiara jernih gugur dan mengenai pelupuk mata Rahadatul ‘Aisy.
Lena Rahadatul ‘Aisy terganggu. Terpisat-pisat dia membuka mata. Suasana bilik yang diselubungi cahaya lampu tidur yang malap membiaskan pandangan kelam. Dalam kepayahan, dia mencerna ingatan dan memusatkan pemerhatian.
Tatkala penglihatannya bertembung dengan anak mata Umayr Harris yang berkaca, hatinya melontarkan tanda tanya. Dia meraba-raba kelopak matanya yang dirasakan basah.
“Abang, kenapa ni?” Kerut di dahi Rahadatul ‘Aisy menandakan dia berusaha mencerna situasi yang sedang berlaku. Wajah Umayr Harris yang agak rapat dengan wajahnya ditenung.
“Ampunkan abang, sayang. Ampunkan abang. Abang berdosa pada sayang” serak suara Umayr Harris membiaskan penyesalan yang tidak berpenghujung. Tubuh kaku Rahadatul ‘Aisy dirangkul erat. Semakin sarat rasa keliru yang bermain di benaknya.
Perbuatan Umayr Harris mengundang rasa pelik Rahadatul ‘Aisy. Namun, dia tetap membalas pelukan lelaki itu. Hatinya bagai diruntun untuk menenangkan gelora hiba Umayr Harris. Lalu tangannya mengusap lembut belakang suaminya.
“Kenapa minta maaf dengan ‘Aisy? Abang tak salah apa pun” pertanyaan tulus Rahadatul ‘Aisy dibisikkan di cuping telinga Umayr Harris. Hati lelakinya makin tersentuh.
“Kenapa ni, abang?” Rahadatul ‘Aisy mengulangi soalan dalam nada yang lebih lembut setelah pertanyaannya hanya dibiarkan berlalu sepi oleh Umayr Harris. Pelukan dileraikan. Matanya memanah tepat pada anak mata coklat pekat Umayr Harris. Dia sabar menanti sebuah penjelasan daripada seraut wajah yang jelas terpancar kesayuan.
Tiba-tiba, tangan kasar Umayr Harris terketar-ketar menyentuh bibir Rahadatul ‘Aisy. Setitik manik putih menitis di pipinya.
“Di sinilah, tamparan abang pernah singgah sehingga melukakan bibir indah sayang. Maafkan abang, sayang” ungkap Umayr Harris penuh syahdu. Tanpa sedikit pun rasa belas, dia menjatuhkan hukuman kepada isterinya sebelum dibicarakan.
Kemudian, tangannya mengelus lengan Rahadatul ‘Aisy.
“Lengan ini pernah dicengkam kuat oleh tangan kasar abang. Pasti lebam kan, sayang? Maafkan abang kerana telah menyakiti lengan yang sepatutnya abang belai dengan penuh kasih sayang” tambah Umayr Harris membuatkan Rahadatul ‘Aisy terkesima.
“Abang, kenapa perlu minta maaf lagi ini? ‘Aisy dah ikhlas maafkan abang” balasan Rahadatul ‘Aisy langsung tidak berjaya menjernihkan wajah Umayr Harris. Sebaliknya, jari jemari Umayr Harris bergerak dan melekap pada perut Rahadatul ‘Aisy. Sentuhan itu mengingatkannya pada sepak terajangnya yang bertubi-tubi ke perut itu.
“Kejamnya abang sanggup meletakkan kaki abang di dinding rahim sayang yang sedang dihuni tanda cinta kita. Suami dan bapa jenis apakah abang ini sehingga sanggup membunuh zuriat sendiri?” air mata Umayr Harris berlinangan.
“Abang…bukan abang yang sebabkan anak kita mati” nafi Rahadatul ‘Aisy menggelengkan kepalanya. Matanya turut lebat mengalirkan air mata. Memang selama ini dia membiarkan dirinya hanyut dalam arus kebencian dan dendam dengan menyalahkan Umayr Harris. Tetapi, dia terlupa yang semuanya adalah percaturan takdir Ilahi yang tidak mampu ditolak kehebatan-Nya.
“Kalaulah abang tak termakan dengan fitnah dan menghalau sayang dari rumah kita, pasti kita sedang berbahagia dengan zuriat kita. Dan sayang tidak perlu menanggung akibat semua ini seorang diri. Abang sepatutnya melindungi sayang, bukan membuatkan sayang menderita. Ya ALLAH! Abang berdosa pada anak kita. Abang berdosa pada sayang.” sesalan Umayr Harris bagaikan tidak berpenghujung.
“Shhh…tak perlu diungkit lagi apa yang telah terjadi.” Jari telunjuknya pantas di bawa ke bibir Umayr Harris. Pedih hatinya tatkala telinganya disapa dengan satu persatu kekesalan yang dihitung Umayr Harris.
Kenangan itu telah menjadi coretan sejarah dalam kamus hidup Rahadatul ‘Aisy. Memori yang menyakitkan untuk diingatkan. Namun, entah kenapa semua kesakitan itu seakan menjadi neutral tatkala melihatkan kedukaan dan kesengsaraan yang ditanggung Umayr Harris. Keperitan itu bagaikan terhapus dengan ratapan keinsafan suaminya.
Umayr Harris menggenggam jari-jemari Rahadatul ‘Aisy erat.
“Kerana bertuankan baran, abang memperhambakan cinta abang sendiri. Sehinggakan abang tewas pada rasa curiga. Setiap kali abang gagal mengawal baran dan menyakiti hati sayang, setiap kali itulah sayang memaafkan abang, memberikan abang peluang. Kadang-kadang abang rasakan abang sudah tidak layak mendapatkan kemaafan daripada sayang. Ampunkan abang, sayang. Terlalu banyak dosa abang pada sayang.” talar Umayr Harris berterusan mengungkapkan kata maaf tanpa jemu. Ungkapan yang semakin meruntun dan mengusik jiwa lembut Rahadatul ‘Aisy.
“Demi ALLAH, ‘Aisy dah maafkan abang dunia akhirat. ‘Aisy terima semuanya sebagai qada’ dan qadar ALLAH.” Ujar Rahadatul ‘Aisy meyakinkan Umayr Harris. Genggaman tangan suaminya dibalas kemas. Sakit hatinya menyaksikan kesedihan Umayr Harris.
“Memaafkan lebih mudah daripada melupakan. Ibarat seperti menyapu ubat pada tempat yang terluka. Luka yang sembuh pasti meninggalkan parut walaupun sakitnya sudah hilang. Abang kesal, sayang. Kesal kerana perbuatan abang tetap akan kekal sebagai kenangan hitam di hati sayang.” lirih Umayr Harris mengeluh berat.
“Memang ‘Aisy akui apa yang berlaku sukar untuk dilupakan. Tetapi, suatu hari nanti pasti semua itu akan berlalu pergi seiring dengan masa yang beranjak ke depan. Parut jika disapu minyak, lama-lama akan hilang juga, kan?” sinar mata Rahadatul ‘Aisy menatap Umayr Harris dengan sebuah pengharapan.
“Usah diungkit lagi segala kekhilafan yang telah menyakitkan kita berdua. ‘Aisy takut kesakitan itu akan menjadi api di dalam sekam. Membunuh kita berdua dalam diam.” Sambung Rahadatul ‘Aisy. Dia hanyalah manusia biasa yang juga perlukan kekuatan. Memaafkan dengan seikhlas hati merupakan langkah pertamanya untuk membuang jauh keperitan yang pernah dilaluinya.
“Maafkan abang, sayang” sekali lagi Umayr Harris mengungkapkan pernyataan itu, mengundang keluhan di bibir Rahadatul ‘Aisy. Lalu tangannya memegang kedua-dua belah pipi Umayr Harris.
“’Aisy dah maafkan abang seikhlas dan setulus cinta ‘Aisy pada abang. Jangan diungkapkan lagi kata-kata maaf kerana sudah tiada salah untuk dimaafkan. ‘Aisy reda dengan semuanya. Cuma, ‘Aisy harap abang bantu ‘Aisy untuk melupakan semua ini.” luah Rahadatul ‘Aisy membuatkan Umayr Harris terkesima. Seakan tidak percaya dengan kata cinta yang keluar dari mulut isterinya. Matanya berkaca-kaca memancarkan sinar bahagia.
I will, sayang. I will..” Ikrar Umayr Harris sepenuh hati. Sekali lagi tubuh Rahadatul ‘Aisy dirangkul ke dalam pelukannya. Bersaksikan cinta kita, abang janji takkan sakiti sayang lagi. Detik kata hati Umayr Harris.
Thanks for everything, sayang. I love you so much” bisik Umayr Harris sepenuh perasaan. Cinta di hati kian membara.
I love you too” balasan perlahan Rahadatul ‘Aisy mengundang senyuman di bibir Umayr Harris. Dia mengemaskan pelukannya. Kehangatan tubuh Rahadatul ‘Aisy membuatkannya tenggelam dalam lautan cinta yang tidak bertepi. Mengundang ketenangan di jiwa. Tiada lagi ungkapan kata yang menemani bicara mereka. Hanya gerak tubuh yang menggambarkan hangat nya sentuhan cinta bersulam rindu yang terpendam di antara mereka.  
Kedukaan yang lalu biarkan ia bergerak pergi. Dendam yang terpendam biarkan ia terlerai. Kasih sayang yang terputus kini bertaut kembali. Diikat dengan tali cinta yang bersimpul mati.
****************
Sayup azan Subuh yang berkumandang mengejutkan Rahadatul ‘Aisy dari mimpi indahnya. Dengkuran halus Umayr Harris menandakan lelaki itu masih dibuai lena. Tangan suaminya sedang elok memaut pinggangnya. Wajah yang sedang tidur pulas di sebelahnya ditatap dengan penuh kasih. Comel! Bisik hati Rahadatul ‘Aisy sambil mengukir senyum. Peristiwa semalam terakam di ruang ingatan. Penyatuan di antara dua keping hati yang telah melunaskan rindu rawan yang tersimpan.
Perlahan-lahan Rahadatul ‘Aisy menggerakkan tubuhnya ingin bangkit untuk membersihkan diri. Bimbang jika pergerakannya mengganggu tidur Umayr Harris. Tangan Umayr Harris yang melingkar kemas cuba diangkat perlahan, namun tangan itu dirasakan terlalu berat. Sebaliknya pelukan Umayr Harris semakin kejap.
“Sayang nak pergi mana?” suara serak basah Umayr Harris menyapa gegendang telinganya. Lelaki itu menongkatkan sikunya dan merenung nakal wajah Rahadatul ‘Aisy yang sedang berbaring. Rahadatul ‘Aisy terkaku. Wajahnya berona merah.
“Err..dah Subuh. ‘Aisy nak solat” beritahu Rahadatul ‘Aisy teragak-agak. Tidak tahan dengan panahan mata Umayr Harris, dia memalingkan wajah ke arah lain. Apatah lagi rasa malu sarat bersarang di jiwanya dengan apa yang telah terjadi di antaranya dan Umayr Harris semalam.
“Kenapa palingkan wajah dari abang? Tak sudi nak tengok wajah handsome abang waktu bangun tidur ke?” soal Umayr Harris dalam nada mengusik.
“Mana ada…” kata-kata Rahadatul ‘Aisy mati di situ. Tidak tahu bagaimana hendak membalas.
“Sayang malu ya?” tebakan Umayr Harris membuatkan wajah Rahadatul ‘Aisy semakin pijar. Senyuman mengusik jelas terukir di bibir Umayr Harris. Senyuman tampan yang membuatkan Rahadatul ‘Aisy terbuai asyik.
“Nak malu fasal apa?” tanya Rahadatul ‘Aisy pura-pura tidak mengerti.
About what happened last night. Our intimate relationship” selamba Umayr Harris menjawab disulami dengan tawa kecil. Membuatkan Rahadatul ‘Aisy semakin tidak keruan menahan kehangatan di wajahnya. Ingin segera disembunyikan dirinya ke dalam bilik air.
“Err..’Aisy nak ke bilik air dulu, ya” sengaja dia mengalih topik sambil menepis tangan Umayr Harris. Anak matanya dijeling ke arah Umayr Harris, mengharapkan suaminya melonggarkan rangkulan tangannya.
“Nantilah dulu. Sayang jeling abang macam tu buat abang terasa hendak sambung balik yang tertinggal semalam.” Semakin galak Umayr Harris menduga apatah lagi melihatkan Rahadatul ‘Aisy yang sedang tersipu.
“Abang rindulah dengan belaian sayang. Kemanjaan..kemesraan…”
“Eii..gatal! Geli anak tekak ‘Aisy ni dengan perangai merenyam abang” gumam Rahadatul ‘Aisy memintas percakapan Umayr Harris. Dia menjegilkan matanya. Umayr Harris hanya ketawa lepas sambil merapatkan tubuh Rahadatul ‘Aisy ke badannya.  Ditolak lembut tubuh suami yang menempel.
“Abang merenyam dengan isteri abang seorang ni saja. Lagipun, dah lama abang puasa tau. Bila dah dapat sekali, itu yang buat abang rasa hendak lagi” nakal sekali Umayr Harris menggoda Rahadatul ‘Aisy. Sengaja dirapatkan wajah ke muka isterinya. Tegak bulu roma Rahadatul ‘Aisy apabila sebuah kucupan hangat singgah di kawasan pertengahan lehernya.
“Dah hilang dah rasa geli dekat tekak? Kalau rasa geli dekat tempat lain, mari sini abang ubatkan” kenyitan mata Umayr Harris membuatkan Rahadatul ‘Aisy mengetap bibir. Bijak suaminya itu mengambil kesempatan.
“Eiii..tak sukalah abang buat ‘Aisy macam tu. Ambil kesempatan ya!” dada Umayr Harris ditolak lembut. Walaupun terasa geram namun dia tidak dapat menidakkan rasa bahagia yang bermain di hati.  Setiap perlakuan nakal Umayr Harris begitu menyenangkannya.
“Abang cuma cium saja. Semalam, lebih daripada ini sayang tak cakap pun tak suka” Lagi-lagi perkara tentang semalam yang diungkit Umayr Harris.
“Malas lah nak layan abang. Makin dilayan makin menjadi-jadi. ‘Aisy nak ke bilik air ini. Lepaslah” sengaja dia mengeraskan suaranya. Kalau tidak bertegas, jangan harap Umayr Harris akan melepaskan rangkulan.
“Nak buat apa ke bilik air?” tanya Umayr Harris polos dengan mempamerkan sengihan.
“’Aisy nak mandilah, waktu Subuh pun dah lama masuk.” Jawapan Rahadatul ‘Aisy mengundang sengihan Umayr Harris yang semakin melebar.
“Mandi apa, sayang?” saat soalan itu diutarakan, Umayr Harris tergelak kuat. Tercuit hatinya melihat Rahadatul ‘Aisy yang terpisat-pisat.
“Eii..abang ini teruklah. Menyampah!” serentak itu, Rahadatul ‘Aisy bangkit dan meloloskan diri daripada rangkulan Umayr Harris yang telah dilonggarkan.
Tanpa memandang Umayr Harris dia terus mengambil tuala yang tersidai di rak ampaian dan menuju ke arah bilik air.
“Jangan lupa niat mandi wajib, ya sayang” sayup-sayup dia mendengar suara Umayr Harris tatkala melangkah masuk ke dalam bilik air. Tawa suaminya masih bersisa. Dalam diam dia turut mengukirkan senyum sambil menggelengkan kepala. Dia tahu suaminya sengaja mengusiknya. Usik-usik yang membawa bahagia!
p/s: Scene romantik sket. Hehehe...terbuai tak? Sila tinggalkan komen ya!

20 comments:

  1. sgt t'buai.
    nk lg.
    x sia2 haris nangis.
    dpt upah.

    ReplyDelete
  2. aduhai saye pun malu ni... akhirnye, bab 25 baru la dorg lovey dovey...
    hahaha tu la, xsia2 haris nagis. dapat upah baik punya. hehehe

    ReplyDelete
  3. heheeh..alamak..tetiba sy pun jadi malu jgk ni..hehehe..

    ReplyDelete
  4. pandainya iman buat scene romantik... mula2 sedih pah tu romantik... bestlaa.. sukalah watak harris... die dah betul2 dah insaf.. beruntung aish dapat suami macam tu.. ape yang dah berlaku pada aish suatu ketika dulu umpama hujan yang telah diberikan oleh Ilahi, apabila hujan dah berhenti Allah anugerahkan dengan pelangi yang sangat indah.. Semoga kebahgiaan Umar Harris dan Aisy terus berkekalan...
    bestlah cerita ni.. makin lame makin best.. tq witter

    ReplyDelete
  5. hahaha.. best sangat!! nak aisy' dapat baby... kasihan kat diorang tau.. dah lebih lima enam tahun kahwin but still tak ada rezeki. haih....

    ReplyDelete
  6. suke sgt2...romantic nye diorg...hope x terpisah lagi dah dan sama2 hadapi cabaran yg mendatang..

    ReplyDelete
  7. baca smbil tersengih2...
    tpi mmg best..

    ReplyDelete
  8. jejaka, megat, blink & aiqila: thanks semua.. lama dah duk sedih2 je.. kita happy2 siket.. wah, ramai yg request nk dpt baby ni..hehehehe...

    ReplyDelete
  9. salam iman...baru 1st time baca nie...best sangat2 hati tertarik betul...kena baca dari bab awal nampaknya...!!!!

    ReplyDelete
  10. wah..ye ke hani. terima kasih.. baca jgn tak baca..pahtu komen/kritik..iman no problem asal dpt tambah baik karya ni

    ReplyDelete
  11. akhirnya, sejak semalam baca bab pertama dan hari ni sampai jugak ke bab 25..sangat2 best dan sangat2 berpuas hati..lepas ni akan sentiasa menunggu entri2 terbaru ^^

    ReplyDelete
  12. terima kasih gadiz Nayu & Kathy Tuah. Keep supporting me ok!

    ReplyDelete
  13. ekekekkekeee *gelak gatai ni*.. nakal yer inche Harris..
    terbuai-buai dibuatnyeee.. heheheee
    Harris..takmo baran2 lagi, jgn nak jeles sgt..

    Sofia..sila bawak diri jauh2..hahahaa
    Mak Mertua Aisy..sila insaflah.. :)

    Best cite ni.. nak publish smp berapa bab?

    ReplyDelete
  14. Maybe dlm 2-3 bab lagi.. lepas tu kena stop dah.. for full manuscript plak..thanks sudi hayati kisah ini...

    ReplyDelete
  15. one shot baca dari bab 1-25 selepas dipengaruhi oleh kata2 pujian kat KISAH HATI. Thump to you my dear.. jalan cerita menarik dan sarat dengan adegan yang boleg buat kacau bilau perasaan. Teruskan usaha semoga karya ini akan terus mendpaat tempat hihati pembaca....

    ReplyDelete
  16. Thanks sudi jenguk sini Misshikin.. hehehe...

    ReplyDelete
  17. citer ni memang best n tip top..aisy n hariss memang sweet couple

    ReplyDelete

Tinggalkan jejak anda..